Risiko for "double-whammy" til bilforhandlerne

Først tæv til nysalget. Dernæst recession, der rammer brugtvogns- markedet. Og nu risikerer værkstedet at stå for tur. Rene Tønder peger på at det skal blive værre – før det bliver bedre.

MiCAR AUTO E-COMMERCE, der hjælper bilforhandlere og værksteder med automatiseret kundefastholdelse, online salg og e-handel, bringer desværre ikke godt nyt.

Vores analyser viser, at den gennemsnitlige alder på bilerne i kundebasen er stigende, hvilket øger risikoen for at kunderne går til de frie værksteder. Andelen af biler hvor garantien er udløbet, er stigende, og det mindsker kundefastholdelsen. Det skyldes, at mange bilforhandlere ikke har kunne holde niveauet på salget af nye biler de seneste år. Og der mangler således nye biler i kundebaserne.

Vi ved at netop garantiudløbet er et ekstra sårbart tidspunkt i kundens værkstedscyklus, og hvis værkstedet ikke er parat med effektive fastholdelsesløsninger, så øges risikoen betydeligt for at kunden smutter over til de prisbillige konkurrenter.

Hvad kan man gøre? Eksperter foreslår et øget fokus på relevante tilbud, på rette tid og sted, målrettet alle kunderne/bilerne i kundebasen. Det vil for de fleste være et ret omfattende stykke arbejde at gennemføre. Men der findes hjælp. Eksempelvis automatiseret og online salg af serviceaftaler, som er tilpasset netop garantiudløb, vil kunne dæmme op for afløbet.

Motormagasinet.dk

Læs meget mere på vores blog-site!