Rapport for online rådgivningsværktøj

– analyse af kundernes svar på spørgsmål om hvad de foretrækker i forhold til service og vedligeholdelse af deres bil

Online rådgivningsværktøj - serviceaftaler

Formål
Denne rapport analyserer kundernes svar på spørgsmål om deres præferencer i forhold til service og vedligeholdelse af deres bil via et online rådgivningsværktøj. Formålet med undersøgelsen er at forstå kundernes behov og ønsker for bilservice, hvilket kan hjælpe med at optimere tilbud og løsninger inden for serviceaftaler. Denne rapport danner grundlag for MiCARs fremtidige strategier omkring kundeservice og udvikling af relevante produkter.

Konklusion
Undersøgelsen viser, at der er et klart behov for fleksible og langsigtede serviceaftaler, der giver kunderne tryghed, bekvemmelighed og budgetkontrol. Kunderne værdsætter, at værksteder tager ansvar for vedligeholdelsen, og mange ønsker automatisk serviceplanlægning. Samtidig er der behov for at imødekomme både dem, der ønsker fleksible betalinger, og dem, der ønsker faste månedlige betalinger.

Anbefalinger

  1. Langsigtede aftaler: Tilbyd serviceaftaler, der passer til kunder, som planlægger at beholde deres bil i mange år.
  2. Fleksibilitet i betalingsmuligheder: Udvikle serviceaftaler, der imødekommer både kunder, der ønsker at betale fra gang til gang, og dem, der ønsker faste månedlige ydelser, både på korte perioder (1 serviceinterval) og lange serviceaftaler (op til 10 år)
  3. Automatisering af serviceaftaler: Implementer automatiserede serviceaftaler, der i højere grad giver værkstederne ansvar for at håndtere kundernes servicebehov.
  4. Serviceaftaler for kunder med lavt kilometertal: Tilbyd kunder, der kører mindre end 10.000 km årligt, specifikke serviceaftaler, der fokuserer på bekvemmelighed og tryghed, da der er mange i dette segment, der ønsker at købe disse egenskaber.

Ansvarsfraskrivelse:

Denne rapport og dens indhold er baseret på de oplysninger og data, der blev indsamlet via MiCARs online rådgivningsværktøj. MiCAR påtager sig intet ansvar for fejlinformationer, ufuldstændige svar eller ændringer i kundernes præferencer efter undersøgelsen. Resultaterne er vejledende og bør anvendes som grundlag for yderligere forskning og udvikling af relevante produkter og serviceaftaler.

Kontakt os:

MiCAR Auto E-Commerce, Smedeholm 11, 2730 Herlev, www.micar.dk

Aldersgruppen for deltagerne viser, at de primære brugere af værktøjet er ældre bilister, især dem mellem 51-65 år (35,4%) og dem over 66 år (32,2%). Denne demografiske sammensætning tyder på, at bilvedligeholdelse og trygge serviceaftaler appellerer mest til ældre bilejere, som måske værdsætter langsigtede løsninger og tryghed i forhold til vedligeholdelsen af deres køretøj.

1. Delkonklusion:
Der er en tydelig præference blandt ældre bilister, som kan indikere, at bilserviceaftaler, der fokuserer på tryghed og langvarige løsninger, vil appellere mest til denne målgruppe. Der er også en mindre repræsentation af yngre aldersgrupper, som muligvis har andre præferencer, hvilket kunne kræve mere målrettede løsninger for disse grupper.

Flertallet af deltagerne (51,1%) er de eneste brugere af deres bil, mens 48,8% deler bilen med andre familiemedlemmer. Kun 0,2% deler bilen med personer uden for familien. Dette betyder, at kunderne ofte har et primært ansvar for bilens vedligeholdelse, men i nogle tilfælde bør serviceaftaler tage højde for de fælles ansvarsforhold, der findes i familiebrugte biler.

2. Delkonklusion:
Flertallet af kunderne er de eneste brugere af bilen, hvilket betyder, at de har et klart ansvar for vedligeholdelse. For dem, der deler bilen med andre i familien, kan fleksible og familievenlige serviceaftaler være en fordel. Dette viser et behov for at skræddersy serviceaftaler til både individuelle bilister og familier.

De fleste deltagere (50,0%) kører mellem 10.000 og 20.000 km om året, hvilket indikerer et moderat kørselsbehov. Der er også en betydelig gruppe, der kører mindre end 10.000 km om året (25,7%). Dette tyder på, at flertallet af kunderne har et gennemsnitligt behov for vedligeholdelse, og at serviceaftaler bør skræddersys til at imødekomme forskellige kørselsniveauer.

3. Delkonklusion:
Der er et klart behov for serviceaftaler, der er fleksible i forhold til kørselsvaner. Kunder med lavere kørselsafstand kan have behov for mindre hyppige serviceaftaler, mens kunder med højere kilometertal muligvis har behov for mere regelmæssig vedligeholdelse. Fleksibilitet i serviceaftalerne er vigtig.

Flertallet bruger bilen til daglige ture, især til og fra arbejde (37,9%), mens fritidsaktiviteter og shopping også er en hyppig anvendelse (46,8%). Lange ferieture bruges sjældent. Denne adfærd tyder på, at bilens funktionalitet og pålidelighed er vigtigst for flertallet af deltagerne, og serviceaftaler bør fokusere på at opretholde bilens drift til hverdagsbrug og regelmæssig vedligeholdelse.

4. Delkonklusion:
De fleste kunder bruger deres bil til daglige aktiviteter, hvilket betyder, at serviceaftaler bør fokusere på at opretholde bilens funktionalitet og pålidelighed for hverdagsbrug. Dette betyder, at serviceaftaler bør tilbyde grundlæggende vedligeholdelse og være lette at planlægge uden for meget administration for kunderne.

Flertallet af deltagerne planlægger at beholde deres bil i mange år (38,9% planlægger at beholde bilen i 8 år eller længere). Dette tyder på, at kunderne har et langsigtet engagement i deres biler og derfor kan have interesse i serviceaftaler, der tilbyder langsigtet tryghed og vedligeholdelse.

5. Delkonklusion:
Kunder, der planlægger at beholde deres bil i mange år, vil sandsynligvis have gavn af serviceaftaler, der sikrer langsigtet vedligeholdelse og forudsigelige omkostninger. Denne type kunde vil sandsynligvis værdsætte fastprisaftaler og serviceaftaler, der tilbyder tryghed og langsigtet planlægning.

En betydelig del (42,5%) af deltagerne ønsker, at værksteder tager ansvar for vedligeholdelsen og reparationerne af deres bil. Dette viser et klart ønske om tryghed og færre administrative opgaver for bilejeren. Det anbefales at tilbyde serviceaftaler, der giver værkstederne fuldt ansvar for bilens vedligeholdelse.

6. Delkonklusion:
Der er et klart behov for serviceaftaler, hvor værksteder tager ansvar for både vedligeholdelse og reparationer. Dette kan appellere til kunder, der ønsker bekvemmelighed og tryghed i deres bilservice, hvilket gør det relevant at udvikle serviceaftaler, der automatiserer og forenkler vedligeholdelsesprocessen for kunderne.

Der er en opdelt præference mellem de kunder, der ønsker fleksible betalinger for service og reparationer (26,2%), og dem, der ønsker en fast månedlig ydelse for at sikre budgetsikkerhed (29,2%). For at imødekomme forskellige behov bør der tilbydes både fleksible og faste betalingsmuligheder. Antageligt er der en mellemsegment af kunder, der ønsker tryghed med fleksibilitet, men uden at binde sig til de meget lange aftaler.

7. Delkonklusion:
Kunderne er delt mellem dem, der ønsker fleksibilitet, og dem, der ønsker sikkerhed i deres bilbudget. Det er vigtigt at tilbyde både pay-as-you-go-løsninger og abonnementsbaserede serviceaftaler, så alle kunders økonomiske præferencer bliver mødt.

28,2% af deltagerne ønsker, at værkstedet håndterer planlægningen og indkaldelserne for serviceaftaler, mens 19,3% ønsker at tage ansvaret selv. Dette viser et ønske om bekvemmelighed og automatisering, hvilket kan imødekommes med automatiserede serviceaftaler.

8. Delkonklusion:
Der er et klart behov for serviceaftaler, der giver værkstederne ansvar for planlægning og automatisering af serviceaftaler. Dette vil appellere til kunder, der ønsker minimal indsats og komfort i forhold til deres bilvedligeholdelse.

Flertallet af deltagerne fandt, at testen gav værdifuld hjælp til afklaring af deres beslutning (59,7%). 25,1% fandt, at testen gav rigtig god hjælp. Denne positive feedback indikerer, at rådgivningsværktøjet er effektivt til at hjælpe kunder med at træffe informerede valg omkring deres bilserviceaftaler.

9. Delkonklusion:
Kunderne værdsætter rådgivning i beslutningsprocessen, og værktøjet har vist sig effektivt til at afklare behov og præferencer. Dette bekræfter, at MiCARs rådgivningsværktøjer er nyttige for kunder, og det vil være en god idé at fortsætte med at tilbyde disse værktøjer som en integreret del af serviceaftalerne.

Hvornår skal du kunne handle med alle dine kunder - online, direkte og hjemme fra sofaen?