Hver vinter ser vi det samme billede: Biler på sommerdæk og nedslidte vinterdæk, i sne og slud, farlige køreforhold og ulykker, som burde kunne undgås.
Dæktællingen fra 2025 viser, at 11% af de danske personbiler stadig kører rundt på sommerdæk i vinterhalvåret – en stigning i forhold til tidligere år. Samtidig vælger 17% helårsdæk, selvom de ikke er optimale i det kolde vejr. Hertil kommer, at mange bilister kører rundt på nedslidte, skævslidte og mørnede dæk.
Er det kun bilisternes ansvar? Eller kan bilforhandlere og værksteder gøre mere for kundernes sikkerhed?
Hvorfor får bilisterne ikke et tilbud, de ikke kan sige nej til?
I dag er det alt for nemt at overse dækstatus. Mange bilejere får ikke skiftet til vinterdæk, fordi det kræver tid, penge og planlægning. Men her kunne bilforhandlere, dækcentre og værksteder gøre en langt større indsats. I stedet for at vente på, at kunderne selv tager initiativ, bør forhandlere og værksteder tage styringen og sørge for:
1) Automatiske tilbud om køb af vinterdæk og fælge – direkte til alle relevante bilejere.
2) Alle relevante bilejere får tilbud om hjulopbevaring og dækovervågning.
3) Proaktiv opmåling og registrering af slidbanedybde og eventuelle skævheder, dækskader og om dækkene er forældede og mørnede ved hvert eneste servicebesøg.
4) Tydelig og direkte kommunikation om dækstatus direkte til nedslidte bilejeres mail-box.
5) Mulighed for nem online bestilling af nye dæk, afbalancering og sporing.
6) Smarte dækhoteller, der ikke kun opbevarer dæk, men også fokuserer på sikkerhed.
Den digitale løsning: Tyretrust og MiCAR gør det nemt – og alle kan være med
Der er ingen undskyldninger, for løsningen findes allerede. Samarbejdet mellem TyreTrust A/S og MiCAR AUTO E-COMMERCE tilbyder en pakkeløsning, der sikrer en moderne og digital kombination af dækopbevaring og digital kundekommunikation og e-handel, som udkommer automatiseret til alle relevante kunder med nedslidte dæk:
1) Top moderne dæk- og hjulopbevaring med automatiserede processer, og robotopmåling af dæk slidbane.
2) Digitalt og personligt salg af dæk og services, som kommunikeres automatisk og direkte til alle nedslidte dækkunder.
3) Automatiserede salgsprocesser og købsmoduler, der gør det let for bilejerne at vælge nye dæk og handle hjemme fra sofaen.
4) En fuldt integreret digital platform, der proaktivt informerer bilejerne om deres dæks tilstand.
Tag ansvar nu!
Der er ingen undskyldninger længere. Teknologien er på plads, og løsningen eksisterer. Det er på tide, at bilforhandlere og værksteder går den ekstra mil, der gør det let for bilisterne at vælge sikkerheden til. For hvem bærer egentlig ansvaret, når en bil på sommerdæk, eller på nedslidte vinterdæk, skrider ud i et lyskryds?
Læs artiklen “Stigning i danske biler på sommerdæk og helårsdæk i vinterhalvåret” fra motormagasinet her.