HVORDAN AFSKÆRER DU KONKURRENTERNE FRA AT STJÆLE DINE KUNDER?

Et af de mest effektive værktøjer til kundefastholdelse er pre-booking. Det handler om at være tidligere ude end konkurrenterne. Op til 20% af kunderne siger ”ja tak” til at booke næste tid på værkstedet, hvis du gør det nemt

HVORDAN AFSKÆRER DU KONKURRENTERNE FRA AT STJÆLE DINE KUNDER?

Hvad er pre-booking?

Pre-booking er ret beset en forudbestilling eller reservation. Forestil dig en situation hvor du lige har været til service med din bil, og du bliver kontaktet af værkstedet med et tilbud om at komme først i køen til næste serviceeftersyn, ved at booke tid allerede nu. Det er nemt. Et klik. Og du kan altid ændre tidspunkt senere, hvis noget skulle komme op.

 

Her er de gode grunde til at du skal tilbyde pre-booking?

 

  1. Commitment til service

Forudbestilling involverer en økonomisk hensigt om at bruge penge på værkstedet. Kunden booker tid, og det indebærer en fastholdelse og en økonomisk hensigtserklæring. Det kan motivere kunder til at følge deres planer og fraråder dermed sidste øjebliks aflysninger eller udeblivelser. For værkstedet er det en fantastisk mulighed for at give kunderne mulighed for at forpligte sig til en aftale, som ligger 1 år ude i fremtiden.

 

  1. Opbygger kundeloyalitet

Du giver dine kunder nem og hurtig mulighed for at forudbestille aftaler med dig, og opmuntrer dem til at forblive forbundet og fortsætte med at handle med dig. Kunder der har booket tænker i mindre grad på, at de skal have fundet en alternativ løsning.

 

  1. Der fyldes kontinuerligt biler på liften, og du undgår ”nedetid”

Optimal kapacitetsudnyttelse på værkstedet. Forudbestilling giver mulighed for at planlægge fremad og træffe de nødvendige arrangementer. Det giver ro i sindet, velvidende at en reservation er på plads, og at man ikke behøver at knokle i sidste øjeblik med en nødplan. På den måde udnytter du din ”produktionskapacitet” bedst muligt, og sikrer en effektiv omkostningsstyring.

 

  1. Hjælp kunderne med at booke deres foretrukne tid og sted

Ofte kan en kunde have en præference for en bestemt tid og et bestemt sted. Det kan være den personlige relation, der trækker, eller en opbygget vane eller erfaring om at de bare løser opgaven på en rigtig god måde. Eller måske bare det faktum, at så behøver man ikke bruge mere tid på at tænke på det.

  1. Garanteret tilgængelighed – sikrer relevant service, på rette tid og sted

Forudbestilling sikrer, at et produkt eller en service vil være tilgængelig, når kunden har brug for det. F.eks. er det ikke optimalt at få monteret vinterdæk lang tid efter at sneen har lagt sig. Og aircondition tjekket må gerne ligger før bilferien sydpå. At nøjes med det næstbedste vil ofte give skuffede forventninger.

 

  1. Relevant krydssalg i perioden frem til bookingen

Pre-booking giver dine kunder mulighed for at tage de første skridt mod at købe mere hos dig. Kunden bestiller blot den valgte service til levering på den bookede tid. 

 

  1. Bed dine kunder om feedback og få indsigt og inspiration

Lær mere om dine kunder. Feedback er værdifuldt for værkstedet. Det er godt at vide, hvad dine kunder tænker om dine tjenester og din service. Det giver dig mulighed for at agere. Er der f.eks. gode grunde til at ændre den måde, du tilbyder en tjenesten på? Er der noget nyt, som du bør lære og evt. prøve af?

 

  1. Efterspørgselsprognoser

Forudbestillinger og reservationer giver dig værdifulde data, der kan måle kundernes interesse, og forudsige en efterspørgsel, som du måske ikke havde set. Ved at analysere forudbestillinger kan du blandt andet vurdere populariteten af konkrete tilbud og services, som sætter dig i stand til at forbedre varebestillinger, lagerbeholdninger, bemanding og ressourceallokering. Det giver omkostningsbesparelser, frigør likviditet og du kan opnå mængderabatter.

 

  1. Op til 20% af kunderne pre-booker, når værkstedet spørger lige efter at kunden har været til serviceeftersyn

MiCAR Auto E-Commerce har gjort det nemt at komme i gang med automatiseret pre-booking på værkstedet, med bare et klik. Statistikken viser at op til 20% af kunderne gerne vil forudbestille næste serviceeftersyn, hvis de kan ændre tidspunkt, i tilfælde af at der kommer noget i vejen. For værkstedet er der mange penge at spare i omkostningseffektivitet, og mange penge at tjene i kundeloyalitet og mersalg.

 

Kontakt os for at høre mere om pre-booking på værkstedet.

Hvornår skal du kunne handle med alle dine kunder - online, direkte og hjemme fra sofaen?