De fleste kender problemet, når man gennemregner servicekontrakten til udløb, og opdager at kunden har overkørt, og at værkstedet ikke har informeret kunden med rettidig omhu. Hvad gør du? Svar: Du refunderer kunden helt eller delvist. Det er dyrt, men effektivt. Spørgsmålet er hvordan du helt kan undgå at komme i de situationer igen?
De fleste i bilbranchen kender problemet. En loyal kunde er på værkstedet ved udløbet af en serviceaftale og man opdager, at kunden har kørt mere end aftalt i kontrakten. Samtalen er rigtig svær, da regningen nemt løber op i flere tusinde kroner. Og ikke nok med det er kunden ofte ved udløb på udkig efter en ny bil og man frygter at miste salget når man præsenterer kunden for en stor ekstraregning. Ofte lader man kunden ’slippe’ eller beregner et refunderet beløb, hvilket kan betyde et indtjeningstab på mange tusinde kroner årligt.
Hvor meget er der egentlig at hente på at komme problemet i forkøbet?
Et deep-dive ned i en konkret kundebase viser, at kunder der bør beregnes for overkørte kilometer i gennemsnit kører 6.000 kilometer over. Med pris på 0,5 kr. pr. overkørte kilometer løber det op i 3.000 kr. pr. kunde, der burde efterbetales. Refunderer du helt eller delvist og har bare et par håndfulde af disse kunder pr. måned løber det nemt op i 180.000 kr. pr. år i for meget givet rabat.
Hvordan undgår du disse ærgerlige tab?
Der findes løsninger, som kan håndtere overkørte kilometer. Enten hjælpe kunden med at få justeret sin ydelse i tide eller forventningsafstemme med således, at man undgår den ubehagelige snak på værkstedet. Tal med MICAR om online salg af serviceaftaler kombineret med intelligent kommunikation og hvordan du kan slippe af med de ubehagelige samtaler.
Læs meget mere på vores blog-site!